Vogelreis 2019

Kruger (Skukuza)

Mijn biologische klok is al goed ingesteld op ons Zuid-Afrikaanse ritme. Om kwart voor vijf word ik wakker en maak mij klaar voor de safari die om zes uur begint. Om half zes loop ik nog even naar de waterkant om dieren te spotten. Ik tref alleen wat apen aan die van alles uit de vuilnisbakken trekken. Ruim op tijd staat de groep al klaar voor de safari. Iedereen heeft er zin in en wil de beste plekken. Zeker na de rampzalige busreis van gisteren. Gelukkig zijn het twee open jeeps waar 9 man in passen en hebben we allemaal een top plaats. Wij hebben wel even opgelet met welke mensen we in de jeep stapten. Nu zitten we in een leuk gezelschap met dezelfde wensen qua vogelen.

Het is nu aangenaam buiten. Onze gids is een Zuid-Afrikaan die ook de prachtige Afrikaanse taal spreekt. Het is zo'n mooi en leuk taaltje. Ze combineert het met Engels zodat we haar goed begrijpen, want sommige woorden begrijpen wij niet. We speuren het landschap af naar vogels en groot wild. Het landschap is hier aardig groen en dat maakt het een stuk lastiger. Ik had verwacht dat het hier droger en dor zou zijn, maar dat valt erg tegen. De eerste grote dieren die we zien zijn een aantal giraffen die er prachtig bij staan. Onderweg stoppen we voor een aantal nieuw vogelsoorten. Een nieuw soort neushoornvogel met een rode snavel. Prachtige scharrelaars, vogels met lange staarten en meer dan genoeg roofvogels. Desondanks valt de opbrengst toch een beetje tegen. De vogels zijn niet heel actief en in grote aantallen zoals op andere bestemmingen. Het grote wild laat zich ook niet zien. Onderweg komen we andere jeeps tegen waarmee we ervaringen uitwisselen, maar ook zij zien nauwelijks groot wild. We rijden heel wat rond op zoek naar de leeuwen. Die zijn alleen in de ochtend actief en daardoor beter te zien. Om negen uur komen we uit bij de golfbaan waar we gaan ontbijten. Wie bedenkt het nou om midden in een nationaal park een golfbaan te bouwen. Dat kost gigantisch veel water om het groen te houden. Medewerkers zitten op de grond onder een parasol om nieuwe rondjes graszoden in te steken. Wat een hels karwei in de hete zon. Ja, het is inmiddels al knap heet geworden. Het bestellen van het ontbijt gaat op z'n Afrikaans. Het valt niet mee om 3 types ontbijt voor 16 mensen goed door te geven aan de keuken. Het duurt een eeuwigheid voordat we het ontbijt krijgen. Als de meesten het ontbijt al achter de kiezen hebben krijg ik ook eindelijk mijn ontbijt. Per persoon moeten de eitjes blijkbaar gebakken worden. Dan ben je voor 16 man best lang bezig. Uiteindelijk heeft iedereen eten gekregen, al was het niet wat je bestelt had. Met een volle buik gaan we verder op safari in de hoop meer groter wild te spotten.

Op weg naar de vogelhut zien we nog een aantal Koedoe's en de wereld aan Impala's. Deze dieren kan je niet missen. Er leven wel meer dan 200.000 in dit park. Bij Lake Panic gaan we uit de bus waar we veilig (er zit een hek omheen) in een vogelhut zitten. We zitten nog maar net en een Malachite Kingfisher zit voor ons op een tak te poseren. Het is schitterend en perfect vast te leggen. De ene naar de andere kingfisher komt er voorbij. Wij zijn dolblij, want het is één van onze favoriete vogels. Een paar nijlpaarden liggen in de verte te brullen (als dat zo heet). We kunnen inmiddels bijna alle kingfishers die in Zuid-Afrika leven afvinken. Een Afrikaanse visarend komt hoog in de boom zitten en een paar kleine reigertjes lopen rond. Het is een mooie plek, maar wij willen liever op zoek naar de big five. Na een uurtje vogelen gaan we de jeep weer in. We hebben iets meer geluk dan vanochtend. We zien een paar olifanten staan die genieten van een modderbad. Met hun slurf gooien ze modder over hun lijf heen. Het werkt als een soort zonnebrand. De giraffen komen nog mooier bij ons staan. We leren dat ze van een boom eten die hen high maakt. Als wij van de boom zouden eten gaan wij dood. Ook als de boom in brand staat worden wij al goed ziek van het inademen van de rook. De gidsen vertellen altijd leuke weetjes tijdens de safari's. Wat een kennis hebben deze mensen. Een zadelbekooievaar staat langs de kant van de weg. Voor de derde keer deze reis zien we deze vogel. Nu staat die op slechts een paar meter afstand. Het geluk is met ons, want op het laatst zien we ook nog een aantal buffels. Het gevaarlijkste dier van de big 5. Het is ondertussen bloedheet geworden en we zitten deels in de zon. Als de jeep rijdt hebben we nog een warme wind die iets verkoelt. Het zou vandaag iets boven de 40 graden worden. Om één uur komen we terug bij het rest camp waar we kunnen afkoelen van de rit. Wij blijven lekker op het kamp terwijl de rest van de groep gaat lunchen en daarna weer in de jeep stapt. Het is veel te heet, we zijn al lang onderweg en in de middag is er al helemaal niet veel te zien. Het was een mooie ochtend, maar wij hadden verwacht dat we een stuk meer dieren zouden zien.

Op de kamer zetten we als eerste de airco aan om af te koelen. Grote trek hebben we niet dus we maken een bakje noedels klaar. Bij de shop tegenover ons hutje halen we een lekker ijsje. We moeten het wel binnen op eten, want buiten valt er niet tegenaan te likken. Papa en mama moeten nog iets zakelijks regelen dus ik ga zelf op pad. In een rustig tempo, zoveel mogelijk door de schaduw maak ik een rondje over het terrein. Vogels zie ik niet en ik raak behoorlijk over verhit. In het huisje neem ik een verkoelende douche en puf uit van mijn mini-wandeling. Als de hitte afgezakt is ga ik even naar buiten. Aan de waterkant staan allemaal bankjes waar ik lekker in de schaduw kan zitten bij een aantal groepsgenoten. Voor onze neus loopt nog een nieuw soort vogel rond. Het is een patrijs of fazant, maar wij kunnen hem niet terug vinden in het vogelboek. Net daarna komen papa en mama weer terug. Steeds meer groepsgenoten komen er aan en maken ons jaloers met prachtige foto's van een groene duif. Ik heb de hele middag staan speuren naar die vogel en niks gevonden. We worden door onze groepsgenoot op sleeptouw genomen naar dé boom waar ze zitten. De boom zit vol met deze kleurrijke duiven en het is gelukt om hem ook vast te leggen. Snel terug naar ons hutje, want de muggen komen er al aan.

Nieuwe vogelsoorten die we vandaag gezien hebben:
- Gewone Troupant
- …Laksman
- Gryslaksman
- Rooibekfisant

Dieren die we gezien hebben vandaag: