Vogelreis 2019

Mount Sheba - Johannesburg - Amsterdam

De nacht was verschrikkelijk. Voor het eerst werd ik wakker om half tien met buikpijn en diarree en heb ik uren wakker gelegen. Om vier uur gebeurde hetzelfde en ik heb geen oog meer dicht gedaan. Dat was een kort nachtje. Ik heb honger en tegelijkertijd ben ik misselijk. Het komt nooit uit, maar waarom moet het juist vandaag? Het is minstens 5 uur rijden naar Johannesburg, dan nog 6 uur lang wachten op het vliegveld en dan nog 11 uur in het vliegtuig. Ik zie er als een berg tegenop. Aangezien de diarree aan houdt neem ik een pilletje in. Bij het restaurant vragen we om toast en lukt het zelfs om twee plakken naar binnen te werken. Om zeven uur mogen we officieel aan het ontbijt. Buiten neem ik een kopje thee, want die gebakken eieren stinken een uur in de wind. Het eten blijft gelukkig zitten en om negen uur zit ik in de bus en gaat het redelijk goed. Ik probeer zoveel mogelijk mijn ogen dicht te doen op deze lange reisdag. Als we onderweg onze eerste Secretarisvogel spotten ben ik net wakker en mogen we de bus uit om het dier te fotograferen. Meer dan een bewijsplaatje is het niet geworden. Het is een enorme vogel, maar zo ver weg in het hoge grasland is het niet scherp te krijgen. Bij een tankstation maken we een koffiepauze waar ook allemaal wild loopt. Het is jammer dat de dieren gevoerd worden en het een hoog dierentuin gehalte heeft. Daarna worden we gedropt in Pretoria voor de lunch. Onze gids trekt zich weinig aan van onze wensen en heeft zijn eigen ideeën over de dag invulling. Wie bedenkt het nou om 16 natuur liefhebbers in een stad neer te zetten om te lunchen? We moeten er een heel eind voor rijden terwijl we in die tijd ook buiten konden zijn. Er zit een parkje bij het restaurant, maar makkelijk vogelen kun je hier niet. We hebben al zoveel mooie lunchplekken gehad en dan valt dit erg tegen. Het is half drie als we het eten krijgen en een uur later gaan we weer verder. We zijn benieuwd waar de reisleider ons naar toe brengt. Hij wil ons in een botanische tuin zetten, terwijl wij naar Rievlei willen. Ik heb op internet gekeken wat we hier kunnen doen en het ziet er prachtig uit. Veel vogels en zelfs kans op wilde dieren inclusief de neushoorn. De reisleider doet alsof er niks te beleven is. Erg vreemd, want later blijkt dat hij er nog nooit is geweest en zijn vrouw heeft moeten bellen om te informeren waar hij ons naar toe moet sturen. Deze man heeft gisteren de hele dag gehad om dit uit te zoeken en nu moet hij zijn vrouw om advies vragen. De volgende reis meld ik mij wel aan als reisleider. Ik word knettergek van deze werkwijze. Ook al ben je ergens nog nooit geweest. Zorg dan dat je je goed hebt ingelezen. Om vier uur zijn we dan eindelijk bij Rietvlei waar we naar een vogelhut gebracht worden. Zodra we het park in rijden zien we al wilde dieren. Er lopen veel struisvogels en zebra's rond. De vogelhut blijkt veel te klein voor de hele groep. Er is nog een hut in het park en we worden opgesplitst. Wij gaan met de bus naar de andere hut. We zien een aantal nieuwe vogelsoorten op de weg zitten waar we ook voor stoppen. Vanuit de hut is weinig te zien. Het is er bloedheet en veel tegenlicht. Op de parkeerplaats zien we nog een nieuw soort. Even later gaan we omwisselen. Met de bus gaan we weer terug en dat is één groot feest. We zien een jakhals lopen. Het avondlicht is prachtig en zet alle zebra's in het zonnetje. Voor het eerst zien we een roodhartenbeest en bij de hut een Europese bijeneten. Dat we daarna weer terug moeten met de bus naar de andere hut om de groep op te halen is geen ramp. Er is onderweg zoveel te zien. We zien nu zelfs 3 jakhalzen en één staat heel dicht bij de bus. Dan roept onze reisleider dat er een neushoorn te zien is. Het dier staat redelijk dichtbij en voor het eerst deze vakantie kunnen we het dier goed zien. De neushoorn is hoorn loos zodat het niet afgeschoten wordt door stropers. Verderop staat nog een neushoorn moeder met jong. Wat een fantastische afsluiter van onze reis is dit. Met de groep rijden we nog een klein stukje verder door het park waar we Elandantilope zien. De grootste soort antilope dat er bestaat en wij nog niet eerder gezien hebben. Dat we zoveel wild zouden spotten in een park dat grenst aan Pretoria had ik niet gedacht. Op de achtergrond zie je de stad zelfs liggen. Wat ben ik ontzettend blij dat wij de reisleider hebben kunnen overtuigen om ons hier naar toe te brengen.

Het prachtige weer slaat om en het wordt enorm mistig door de regen en het waait heel hard. Als het vliegtuig maar geen vertraging krijgt door slecht weer. Om zeven uur staan we op het vliegveld en leveren onze bagage in. Bij Piece A Pizza gaan we avond eten. De pizza's zijn heerlijk, maar we zijn nu al te moe om te eten. Nu het nog kan gaan we even naar buiten voor frisse lucht om daarna door de douane te gaan. Het is heel rustig op het vliegveld en we zijn overal zo doorheen. We lopen naar de gate en zoeken een plekje op waar we kunnen liggen. Het lukt mij zelfs om even te slapen. Het wachten duurt lang. Ik wil gewoon in het vliegtuig zitten en slapen. Om twaalf uur verlaten we Johannesburg. Ik val gelijk in slaap en krijg er niks van mee dat er eten geserveerd wordt. Het grootste gedeelte van de vlucht breng ik slapend door. Om acht uur wordt ik wakker en hebben we nog maar 2 uur te gaan. Om half tien komen we aan op Schiphol. Dat is veel te vroeg en de gate is daardoor nog niet beschikbaar. Uiteindelijk moeten we bjina een uur in het vliegtuig wachten voordat we naar een gate kunnen. We zijn weer veilig aangekomen in Nederland. We nemen afscheid van de groep met een gemend gevoel. Een aantal mensen ga ik zeker missen, maar alle strijd en onrust in de groep ga ik zeker niet missen. Zoals altijd gaan we eerst door naar de AH to go voor een Nederlands broodje. Met de trein gaan we naar huis en de reis is nu echt voorbij. Wat hebben wij intens genoten van alle vogels die wij gezien hebben. Dat compenseert weer met het weinige (grote) wild dat we gezien hebben.

Nieuwe vogelsoorten die we vandaag gezien hebben:
- Sekretarisvoël
- Witbaardsterretje
- Langtoon Kliplijster
- Kroon Kiewiet
- Oranjekeel kalkoentje

Dieren die we vandaag gezien hebben: