Vogelreis 2019

Swaziland - Kruger (Skukuza)

Vandaag vertrekken we pas om half negen. Alle tijd om de ochtend zelf op pad te gaan. Het is wederom niet zo mooi weer. We gaan daarom eerst maar ontbijten. De wrattenzwijnen liggen nog rondom het kampvuur te slapen. Onze gids vertelde ons dat dit kampvuur (smeulend hout) al 20 jaar brand en nog nooit is gedoofd. De zwijnen vinden het een heerlijke plek om te slapen.
Vanaf ons tafeltje in het restaurant zien we de ijsvogels over vliegen. Al snel moeten we ons prachtplekje verlaten. Er is geen kip in het restaurant, maar we mogen absoluut niet op deze plek zitten. De Afrikaanse logica is voor ons Europeanen vaak onbegrijpelijk.

Na het ontbijt gaan we terug naar de weide waar we gisteren veel vogels gezien hebben. Onderweg komen we al een nieuwe soort tegen die zich erg goed verstopt. Bij de weide zelf is het vrij rustig met vogels totdat de zon door breekt. De vogels komen tevoorschijn en het wordt gelijk erg warm. We zien nog één nieuwe soort. Een heel klein, kleurrijk vogeltje. We hebben alle tijd en lopen weer rustig terug naar het hotel. Onderweg komen we mama tegen. Zij was al eerder terug gegaan. Ik zeg al tegen papa dat de planning vast gewijzigd zal zijn. Ja hoor, de planning is inderdaad veranderd. De hele groep zit al in de bus te wachten. Wij zijn erg boos, want hoe kun je zo last minute de planning omgooien. Vandaag gaan we naar Kruger toe en wil iedereen natuurlijk een goede plaats bij het raam hebben. Nu komen wij als laatste bij de bus aan en zitten op de slechtste plaatsen. Dit is voor mij de druppel. Ik word knettergek van de reisleider die elke keer de planning wijzigt en niet communiceert. Hij geeft opdracht aan de groepsgenoten om het door te geven, maar het is zijn verantwoordelijkheid. Ook de reisgenoten die elke keer de beste plek in de bus in pikken maken mij erg boos. Tijdens het rijden doet er zich een gelegenheid voor om van plaats te ruilen met een groepsgenoot die zit te klagen over zijn zitplaats. Lief als ik ben bied ik aan om op de slechte plaats te zitten met mijn korte beentjes. De plek heeft minder beenruimte, maar wel een raam die open kan. Nu zit ik perfect voor de rit door Kruger en neemt de boosheid een beetje af.

De rit gaat verder door Swaziland en we moeten de grens weer over naar Zuid-Afrika. Dat gaat gelukkig weer erg snel. Het is nu nog een tijdje rijden voordat we aankomen bij de ingang van het park. We moeten een brug oversteken om het park in te gaan en wij mogen dat te voet afleggen. De temperatuur is goed opgelopen en de tocht door de brandende zon is zwaar. Als we nijlpaarden op het land zien, krokodillen, ijsvogels, ooievaars en nog tig andere soorten vergeten we de warmte even. Onze reisleider heeft er al spijt van dat hij ons er uit gelaten heeft, want wij zijn niet zo makkelijk de bus weer in de krijgen. Bij de ingang van het park staat ook een olifant. In het park rijden we erg langzaam en gaan op zoek naar wilde dieren. We zien een aantal olifanten, giraffen en wat vogels. We moeten wel een beetje opschieten om bij de lunchplaats te komen. Een prachtige plek in de natuur met neushoornvogels en ijsvogels op korte afstand. Het is een mooie stop. Daarna moeten we nog zeker 60 kilometer naar Skukuza rijden. Met de snelheid die we rijden en de nodige keren stoppen voor de dieren duurt de rit eindeloos. Het is in de bus inmiddels net zo heet als buiten en mijn slechte zitplaats helpt ook niet mee. Ik ben gaar, moe en weet niet hoe ik de rit moet uit zitten. De spanning in de bus is inmiddels om te snijden. Onze reisleider gedraagt zich als een alfamannetje en dat gedraag staat mij (en de rest) niet aan. Iedereen heeft last van de warmte en is chagrijnig vanwege de bus met slechte zitplaatsen. Het is vechten en strijden om een raampje om een foto te maken. De gemoederen lopen hoog op. Ik sta op het punt om uit te stappen, maar dat kan hier niet tussen de leeuwen. Het is al na vijf uur als we het rest camp in rijden. Het duurt erg lang voordat we de sleutels krijgen en het mooiste licht is al voorbij als we bij de kamer zijn. Onze gids zou toch moeten weten dat dit het gouden uurtje en wij vogelaar/fotografen dan buiten willen zijn. Nu het nog (net) niet donker is gaan we nog even naar buiten, maar veel valt er niet te zien. We eten voor het eerst in lange tijd binnen. Het is buiten veel te warm. Bij de airco is het goed toefen. Er komen steeds meer groepsgenoten bij ons aanschuiven en het is gezellig tafelen.

Nieuwe vogelsoorten die we vandaag gezien hebben:
- Rooibeklyster
- Slanghalsvoël
- Knobbeleend
- Gryslaksman

Dieren die we vandaag gezien hebben: