Vogelreis 2019

Mkuze - Swaziland

Tegen de tijd dat ik naar bed wilde gaan kregen we bezoek van een vleesmuis. Een aantal groepsgenoten hebben al eerder bezoek gehad van een vleermuis. Nu is het onze beurt. Ik schrik me de pleuris en ren als een malle de kamer uit. Die vleermuis moet zo snel mogelijk ons huis verlaten. Papa en mama werken hem samen de deur uit. Opgeruimd staat netjes. Nu kan ik met een gerust hart gaan slapen. Het is vandaag een stuk minder heet dan gisteren en iets koeler op de kamer. Alle ramen staan open en er staat zelfs een beetje wind. Ik val snel in slaap, maar wordt midden in de nacht wakker van een mug in mijn klamboe. Er zitten genoeg gaten in het ding om ongedierte binnen te laten. Als ik wakker ben hoor ik ook de Bush Baby buiten. Later word ik weer wakker vanwege harde wind en waai ik bijna mijn bed uit. Dat was wederom een slechte nacht.

Om zes uur stap ik uit bed. We maken ons klaar om weer een rondje over het terrein te maken. De Impala's en Nyala's lopen langs ons huisje. Ook de apen komen door de tuin gewandeld. We lopen als eerste naar de vogelhut op zoek naar dé ijsvogel. Als we op het punt staan om de hut te verlaten zie ik iets kleurrijks in de verte. Ik pak mijn camera er bij en ja hoor, het is dé ijsvogel. Het vogeltje zat te ver weg tussen te veel takjes dat ik hem alleen onscherp heb kunnen vastleggen, maar het bewijsmateriaal is er. Misschien komt het door het slechte(re) weer, maar we kunnen weinig vogels spotten. Om half acht gaan we uitgebreid ontbijten en daarna hebben we nog alle tijd om nog een rondje over het terrein te lopen. De vogels zijn nu een stuk actiever en het is ook een stuk zonniger aan het worden. We zien weer een ander soort ijsvogel waarbij ik op een ander pad uit kom achter onze huisjes waar het wemelt van de vogels. In een paar minuten tijd spot ik zo vijf nieuwe soorten en kan ik er zelfs een aantal vast leggen. Ik haast me snel naar mama en papa om hen op te halen en de prachtplek te laten zien. De vogeltjes zitten er nog steeds en we zien zelfs weer een breedbek scharrelaar. Alle kleuren van de regenboom lijken bijna voor de komen in dit vogeltje. De kleuren die er niet in voorkomen zitten wel in de andere vogeltjes die hier rond vliegen. Wat jammer dat we de afgelopen dagen nauwelijks vogels gespot hebben en nu we weg moeten alles tevoorschijn komt.

Om negen uur gaan we met de bus het park verlaten. Onderweg zien we nog een aantal dieren, maar tijd om te stoppen hebben we niet, want het is een lange reisdag. In een uur tijd rijden we terug naar de doorgaande weg. Daarna komen we diverse bekende plekken tegen. We rijden door Hluhluwe, komen bijna uit bij Ghost Mountain en daarna door Mkuze. We zijn drie uur op weg en zijn nog geen meter vooruit gekomen. Geen idee hoe wij rijden, maar voor mij gevoel hebben we nu drie rondjes gemaakt. Dat is erg frustrerend, want dat betekent dat we er nog lang niet zijn. Onderweg maken we een stop bij de supermarkt om water te halen. Bij elke supermarkt en in elk dorpje staan marktkraampjes waar ze groente en fruit verkopen. De kraampjes bestaan vaak uit niet meer dan een paar planken met mogelijk nog een afdakje.
Ook al worden er maar vijf trossen bananen verkocht. Er zitten minstens drie vrouwen achter de kraam. Het is een sociaal gebeuren. Wij kopen weer bananen nadat onze vorige tot moes zijn geslagen toen de bus over een hobbel ging en wij weer een meter omhoog uit de stoelen kwamen en de zware rugtas boven op de bananen terecht kwamen. Vrij snel daarna komen we bij de grens met Swaziland. Het is een echt land met een eigen koning, taal en munteenheid. We moeten door de doaune en dat gaat verrassend snel.

Eénmaal in Swaziland maken we kennis met hun traditionele woningen (homesteads). Het zijn allemaal kleine hutjes gemaakt van riet. Het ziet er mooi uit, maar het is ook zeer primitief. Het landschap wordt prachtig met bergen, rivieren en uitzichten. Bij een restaurant gelegen midden in de natuur gaan we lunchen. Het duurt lang voordat we het eten krijgen, maar dat is geen straf. Het is een groot terrein met genoeg bomen en heel veel vogels. Zo lang het eten er niet is kunnen wij lekker vogelen. In een uur tijd hebben we weer heel wat nieuwe vogelsoorten gespot. Het was één groot feest. Wat jammer dat we weer verder moeten, maar hopelijk komen wij ook uit op een mooi plekje met net zo veel vogels. De reis naar onze lodge duurt nog drie uur. Dat is een flinke tegenvaller. Dat de reis totaal vier uur zou duren klopt van geen kant. We hobbelen rustig verder door het snikhete Swaziland. Het is een land dat grotendeels leeft van landbouw. Velden vol met ananassen, bananenplantages en suikerriet. Om kwart voor zes komen we dan eindelijk aan bij Mlilwane Wildlife Sanctuary. Het is en natuurpark waar we doorheen moeten rijden om bij de Lodge te komen. De zon gaat al onder en het zonlicht is prachtig. Onderweg zien we veel soorten bokken en wrattenzwijnen. Er is zoveel te zien. Als we aankomen bij de Lodge zijn we erg blij. Het is schitterend gelegen en al het wild loopt voor je huisje langs. Wij verblijven in Beehives. Het zijn koepelhutjes gemaakt van riet met als enige opening (lees: ventilatie) een piepklein deurtje. Dat wordt vannacht weer flink zweten. Zo snel mogelijk droppen we onze spullen en gaan genieten van de laatste zonnestralen. We hebben een prachtig uitzichtpunt voor de Afrikaanse zonsondergang met daarbij een wrattenzwijn met jongen. Wat een plaatje is dit. Om half zeven worden we al aan tafel verwacht, dus haastje repje gaan we terug naar ons hutje om ons om te kleden zodat we mug proof aan tafel kunnen zitten. Het buffet smaakt weer goed. Het was een vermoeiende dag in de bus en nu snel naar bed om morgen de hele dag buiten te spelen.

Nieuwe vogelsoorten die we vandaag gespot hebben:
- Geelkanarie
- Kwevoël
- Lelkiewiet
- Gryssysie

Dieren die we gezien hebben: